Kryzys omija branżę eventową
2013-03-22 10:22:37
Co sprawia, że branża eventowa opiera się kryzysowi? Jakie możliwości zawodowe mają absolwenci ubiegający się o etaty przy organizacji konferencji, międzynarodowych spotkań, czy imprez masowych? O kondycji, w jakiej znajduje się cała branża mogli przekonać się wrocławscy studenci Wyższej Szkoły Handlowej, którzy jako jedyni w Polsce uczestniczyli w targach spotkań i turystyki biznesowej EIBTM w Barcelonie - największym tego typu, elitarnym wydarzeniu w Europie.
Galeria:
Użyte tagi:
Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu meeting planner studia dla organizatorów imprez
Zobacz także:
Mimo kryzysu i skromniejszych wydatków branża eventowa trzyma się dobrze. Wraz z organizacją coraz częstszych wydarzeń i imprez prognozuje się również coraz większe zapotrzebowanie na specjalistów tego sektora – takie wnioski płyną z zakończonych właśnie targów spotkań i turystyki biznesowej The Global Meetings & Incentive Exhibition EIBTM w Barcelonie. W największym tego typu wydarzeniu w Europie uczestniczyło ponad 3 tysiące organizacji międzynarodowych reprezentujących 7 tysięcy usług związanych z branżą.
Oferta zawodów, jaką na targach w Katalonii prezentował tzw. przemysł spotkań jest naprawdę szeroka: np. meeting planner, czyli osoba odpowiedzialna za grafik i organizację spotkań dla VIP-ów lub pracownik odpowiedzialny za wyjazdy biznesowe albo integracyjne. Ciekawe stanowisko to także freelancer, zajmujący się indywidualnie organizacją wydarzeń lokalnych i międzynarodowych czy też wyjazdów, a także pracownik specjalistycznych firm eventowych, odpowiedzialny za przygotowanie konferencji, a nawet ślubów. Pracę w przyszłości znajdzie też event manager organizujący wydarzenia na konkretnym obiekcie, jak np. stadion czy hala wystawowa. - Możliwości pracy jest naprawdę wiele - przyznaje Daniel Brzeziński, student pracujący na co dzień w portalu internetowym związanym z imprezami i wydarzeniami kulturalnymi. – Obecnie zajmuję się promocją i marketingiem wydarzeń i lokali, z którymi współpracuje nasz serwis. Zależy mi na rozwijaniu relacji biznesowych w przyszłości - dodaje.
Co EIBTM dało wrocławskim studentom? - Udało mi się nawiązać kilka kontaktów, które mogą przydać się w przyszłości, przy okazji zbierając mnóstwo materiałów do pracy magisterskiej - mówi Barbara Sączawa, studentka. - I najważniejsze - targi uświadomiły mi, jak istotna w tej branży jest świetna znajomość języka angielskiego – dodaje.
- Dzięki 10 minutom rozmowy zdobyłem olbrzymie możliwości rozwoju swojej firmy, co pokazuje potęgę EIBTM. Otrzymałem propozycję współpracy z niemieckim środowiskiem jazzowym i zaproszenie do współpracy zespołów, którymi się zajmuję. Zrobię wszystko, żeby wykorzystać te kontakty – mówi Jakub Kubiczek.
- W kryzysie warto poszukać zatrudnienia w branży eventowej, gdyż potencjał tego sektora jest naprawdę duży – mówi Aleksandra Dzierżypolska, Specjalistka z Biura Projektu, która wraz ze studentami była na targach. – Pamiętajmy, że rynek ten jest bardzo elastyczny i szybko się rozwija. Na przykład coraz więcej uczestników programów typu X-Factor czy Mam Talent sięga po wykwalifikowanych menadżerów, często specjalistów branży eventowej – dodaje. Tendencje te potwierdzają dane Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na lata 2011 – 2015, które stawiają zawody związane z organizacją imprez wśród dwóch profesji o największym prognozowanym wzroście zatrudnienia w Polsce (Newsweek, 22-28.10.2012).
Jakub Kubiczek, student specjalności „Organizator Megaimprez” w Wyższej Szkole Handlowej we Wrocławiu jest właścicielem agencji managementowo-koncertowej Bang!Bang. Współpracuje m.in. z zespołami Curly Heads oraz Reaching For The Sun, których wokalistą i jednym z założycieli jest Dawid Podsiadło, zwycięzca popularnego programu X-Factor. - Branża kultury rośnie, ale żeby znaleźć w niej zatrudnienie trzeba najpierw zdobyć doświadczenie. Do tej pory nie było też studiów poświęconych stricte organizacji eventów, więc specjalność „Organizator Megaimprez” może być zachętą dla potencjalnego pracodawcy – twierdzi.
Wyjazd do Katalonii został zorganizowany w ramach projektu POKL "Odpowiadamy na wyzwanie nowych rynków - innowacyjna edukacja menedżerska". Głównym jego punktem był udział w targach branży spotkań i turystyki biznesowej The Global Meetings & Incentive Exhibition EIBTM 2012 w Barcelonie. Studenci Wyższej Szkoły Handlowej we Wrocławiu mieli również okazję uczestniczyć w szkoleniach prowadzonych przez najlepszych ekspertów w dziedzinie spotkań i organizacji profesjonalnych eventów biznesowych w Europie. Zajęcia na temat funkcjonowania międzynarodowych stowarzyszeń i wykorzystania social media, takich jak Facebook i Twitter, w praktyce, poprowadził specjalnie dla 44 studentów Ruud Janssen, akredytowany trener MPI (Meeting Professionals International) Global Training i ekspert sektora globalnych spotkań. Rob Davidson z Greenwich University przedstawił natomiast rynkowe trendy na sześciu kontynentach oraz przykładowe ścieżki międzynarodowej kariery w branży spotkań i eventów.
Wyjazd w ramach Projektu był w 100% dofinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz krajowego wkładu publicznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.
Projekt pt. „Odpowiadamy na wyzwanie nowych rynków – innowacyjna edukacja menedżerska”
realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz krajowego wkładu publicznego,
w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, nr umowy UDA-POKL 04.01.01-00-079/10-00
-------------------------------