Sezon turystyczny na Mazowszu - otwarty
2012-05-07 12:35:00
25 502 Warszawiaków i mieszkańców okolic stolicy odwiedziło kolorowy kiermasz turystyczny LATO 2012, który odbył się w dniach 20-22 kwietnia w Centrum Targowo - Kongresowym MT Polska, przy ul. Marsa 56c w Warszawie. Zwiedzający mogli zapoznać się z ofertą 428 wystawców z 19 krajów. XVII Targom Turystyki i Wypoczynku towarzyszyły występy na scenie, spotkania z podróżnikami, atrakcje dla najmłodszych, wspólne grillowanie, pokazy kulinarne i inne niespodzianki. Imprezę objęli honorowymi patronatami: Katarzyna Sobierajska - Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki, Hanna Gronkiewicz-Waltz - Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy, Rafał Szmytke - Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej oraz Jan Korsak - Prezes Polskiej Izby Turystyki. Kiermaszowi turystycznemu LATO 2012 po raz pierwszy towarzyszyły Targi Produktów Regionalnych "Regionalia".
Targi LATO 2012 upłynęły w atmosferze sielskiego pikniku. Zwiedzający mogli posilając się pajdą chleba ze smalcem lub wędzonym karpiem, zapoznać się z wakacyjnymi i weekendowymi ofertami wyjazdów. Na stoiskach prezentowały się polskie regiony, krajowe i zagraniczne hotele i pensjonaty, a także biura podróży, sanatoria i uzdrowiska oraz lokalne atrakcje. Nie zabrakło oczywiście stoisk narodowych.
Na kiermaszu turystycznym każdy mógł znaleźć ofertę dostosowaną do swoich potrzeb i możliwości finansowych. Wystawcy oferowali wyjazdy dla młodzieży, rodzin z dziećmi czy seniorów, w tym zarówno dla zwolenników plażowego lenistwa, jak i amatorów bardziej aktywnych form wypoczynku. Wielu z nich przygotowało dla zwiedzających specjalne targowe zniżki i konkursy. „Spędziliśmy tu naprawdę miło czas. Dzieciaki bawiły się na zjeżdżalniach i w miasteczku rowerowym, a my w tym czasie obeszliśmy stoiska. Mamy na oku dwie fajne oferty. Jedna – do Egiptu z 10% zniżką.” – mówił pan Marcin z Sulejówka.
Oficjalne otwarcie, oficjalne wizyty
Oficjalne otwarcie XVII Targów Turystyki i Wypoczynku LATO 2012 odbyło się w piątek 20 kwietnia o godzinie 11:00. Urszula Potęga - Prezes Zarządu MT Targi, organizatora imprezy powitała zebranych gości, w tym przedstawicieli instytucji związanych z turystyką, polityków, ambasadorów oraz reprezentantów administracji rządowej i samorządowej. Urszula Potęga podziękowała za wsparcie przy organizacji i promocji targów LATO 2012 Polskiej Izbie Turystyki, Polskiej Organizacji Turystycznej, Samorządowi Województwa Mazowieckiego, dzielnicom Miasta Stołecznego Warszawy i Ambasadzie Egiptu – Kraju Partnerskiego.
Rafał Szmytke – Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej podkreślał, że targi turystyczne są dźwignią polskiej gospodarki. „Bardzo się cieszę, że mamy okazję być po raz kolejny Patronem Honorowym Targów LATO. Darzę te targi osobista sympatią. Myślę też, że to doskonały pomysł, aby połączyć imprezę turystyczną z promocją produktów regionalnych. Polska kuchnia jest marką na świecie i ważnym elementem polskiej turystyki. Przyciąga tu zwiedzających z zagranicy. Cieszę się, że targi się rozrastają i rozwijają, że są coraz bardziej kompleksowe, co jest niewątpliwie istotne dla rozwoju polskiej turystyki. To szczególnie ważne w obliczu nadchodzących Mistrzostw UEFA Euro 2012” – mówił Rafał Szmytke.
Podczas oficjalnego otwarcia targów LATO 2012 przedstawiciele branży turystycznej świętowali dziesiąty jubileusz przewodnictwa Janusza Korsaka w Polskiej Izbie Turystyki. Prezes Korsak otrzymał kwiaty i gratulacje od zebranych gości. Po jego krótkim przemówieniu, nastąpiło uroczyste przecięcie wstęgi, inaugurujące kiermasz turystyczny.
Targi LATO 2012 odwiedziły dwie oficjalne delegacje zagraniczne. W piątek 20 kwietnia
Solvita Aboltina - Przewodnicząca Parlamentu (Saeima) Republiki Łotewskiej otworzyła uroczyście stoisko promujące Łotwę. Przewodniczącej towarzyszyli m.in.: Einars Semanis - Ambasador Republiki Łotewskiej w Rzeczypospolitej Polskiej, Rolands Lielbriedis - Przedstawiciel Łotewskiej Agencji Rozwoju i Inwestycji w Warszawie oraz Jans Kevišs-Petuško, Sekretarz Ambasady ds. gospodarczych. Przewodniczącą przyjęli przedstawiciele Regionu Partnerskiego targów – Mazowsza oraz Jan Korsak – Prezes Polskiej Izby Turystyki.
Z kolei w sobotę 21 kwietnia kiermasz turystyczny odwiedzili: Ranko Krivokapić - Przewodniczący Parlamentu Czarnogóry (Skupsztiny) oraz Ivan Lekovićw - Ambasador Republiki Czarnogóry w Polsce. Po wizycie na stoisku Montenegro, obaj przedstawiciele Czarnogóry udali się na zwiedzanie targów.
Turystyka od A do Z
Oferta kiermaszu turystycznego LATO 2012 była bardzo różnorodna. Zaprezentowały się tu zarówno biura podróży, hotele, ośrodki wypoczynkowe, SPA i uzdrowiska, jak i polskie regiony: Kujawsko-Pomorskie, Lubelskie, Lubuskie, Małopolskie, Mazowieckie, Pomorskie, Podkarpackie, Śląskie, Świętokrzyskie, Warmińsko-Mazurskie, Wielkopolskie oraz Zachodniopomorskie.
Zwiedzający mogli porównać propozycje różnych biur podróży, a na wielu stoiskach zakupić na miejscu wymarzony wyjazd. Promowały się tu egipskie i tureckie kurorty, a także dworki i pensjonaty położone w urokliwych zakątkach Polski oraz hotele i restauracje w wielu atrakcyjnych lokalizacjach.
Wśród ofert nie zabrakło wyjazdów zagranicznych na Cypr, Wyspy Kanaryjskie, do Budapesztu, Chorwacji, Druskienników, czy na Słowację. Zagorzali podróżnicy mogli zapoznać się również z pomysłami eksapad w bardziej odległe zakątki globu, w tym między innymi do Chin, Malezji, Indii, Indonezji, Birmy, czy Japonii, a nawet zakupić wyprawę w Himalaje, po jednej z pięciu tras Dachu Świata.
„Z satysfakcją stwierdzam, że targi LATO 2012 spełniły nasze oczekiwania. Dopisała publiczność. Być może stało się tak, za sprawą imprez towarzyszących. Dlatego uważam, że przyjmując formę kolorowego festynu. targi zwróciły się we właściwym kierunku. Dopisali też nowi agenci, a także nasi warszawscy klienci. Słowem w jednym miejscu i w relatywnie krótkim czasie odbyliśmy bardzo wiele biznesowych spotkań i rozmów, które na pewno będą procentować w przyszłości” – mówił Marek Śliwka, szef agencji „Logos Travel”.
Targowe stoiska przyciągały degustacjami, kolorowymi ekspozycjami i regionalną muzyką. Stoiskiem Województwa Świętokrzyskiego zawiadowała czarownica z Łysej Góry, która zachęcała do skorzystania z lokalnych atrakcji. Z kolei na stoisku Regionu Łowickiego można było skosztować pysznych mięs i pasztetów, chleba z smalcem i ciasta drożdżowego z kruszonką, a także podziwiać kolorowe wyroby regionalne, w tym chusty, lalki, torby i obrusy. Łączone stoisko uzdrowisk Krynica-Zdrój, Wysowe-Zdrój oraz Kraków-Swoszowice kusiło degustacją wód źródlanych i mineralnych, a stoisko Małopolski zapraszało do skosztowania jabłek łąckich, miodów, nalewek i innych przetworów. Tu można było podejrzeć również sądeckiego bartnika przy pracy, który na miejscu produkował ludowe lalki, figurki z drewna i zabawki. Na stoisku Województwa Śląskiego zwiedzający mogli przebrać się w strój regionalny, kolorowe pióra i przy akompaniamencie tradycyjnej muzyki oddać się w ręce profesjonalnego fotografa, który uwieczniał ich na serii zdjęć.
„Czas na ostateczne podsumowania targów LATO 2012 jeszcze przyjdzie, ale gołym okiem było widać, że zainteresowanie naszym stoiskiem i regionem jest bardzo duże. Zwiedzający dopytywali się, jak najlepiej do nas dojechać, gdzie zanocować, jakie są nowe, ciekawe atrakcje. Targi turystyczne to dobre miejsce na promocję regionu. Naszym zadaniem jest zainteresowanie klienta Województwem Śląskim, a szczególnie Jurą Krakowsko - Częstochowską. Dopiero kiedy turysta będzie przekonany, że chce odwiedzić nasz region, zacznie się rozglądać za biurem podróży organizującym wycieczki czy hotelem na miejscu. W tym roku pojawimy się jeszcze w Warszawie na jesiennych targach TT Warsaw. Oczywiście mamy również w planach wziąć udział w obydwu imprezach za rok” – mówi Robert Nieroda – dyrektor biura Związku Gmin Jurajskich, reprezentujący stoisko Województwa Śląskiego.
Zwiedzający mogli odwiedzić również 12 stoisk narodowych, w tym: Azerbejdżanu, który wystawił się na targach LATO po raz pierwszy, Chorwacji, Cypru, Czarnogóry, Dominikany, Kuby, Litwy, Łotwy, Norwegii, Słowacji, Węgier oraz 250 metrowe stoisko Egiptu, który w tym roku objął funkcję Kraju Partnerskiego. Ponadto na targach zaprezentowali się wystawcy z Belgii, Bułgarii, Czech, Peru, Turcji i Włoch. W targach LATO 2012 wzięło udział 77 wystawców zagranicznych oraz oczywiście silna grupa z Polski.
„Sam już nie wiem ile lat uczestniczymy w Targach LATO w Warszawie...10 może 11... Bierzemy udział też w Targach TT Warsaw na jesieni. Polska, jako nasz sąsiad to priorytet dla naszego rynku turystycznego. Żyjemy razem od czasów Grunwaldu. Na Litwę przyjeżdża wielu Polaków. Jeśli tylko zdrowie nam pozwoli, będziemy uczestniczyć w warszawskich targach za rok i w kolejnych latach również. Organizacja imprezy jest bardzo dobra.” – podkreśla Rimantas Palionis – Dyrektor Centrum Informacji Turystyki Uzdrowiska Druskienniki.
Na zwiedzających czekały promocje i specjalne targowe ceny. Zniżki obowiązywały między innymi na stoisku „Dwóch Żywiołów”, a także w punktach Sanatorium "Górnik", GTI Travel Poland oraz Hotelu "KRAKUS”.
„Jesteśmy tu co roku, od siedmiu albo nawet ośmiu lat. Targi LATO są doskonałą imprezą do promocji naszego dworku. Nasz obiekt dzieli od warszawskich targów stosunkowo niewielka odległość – tylko 170 km, a klient warszawski jest zdecydowany i chętnie szuka rozrywki oraz ciekawych miejsc wypoczynku. Jak co roku znaleźliśmy na targach LATO nowych kontrahentów i zawarliśmy kolejne znajomości. W przyszłym roku oczywiście też się tu pojawimy.” – cieszy się Marta Bartoszewicz – Dyrektor Dworku Wapionka.
Wystawcy przygotowali również dla gości wiele konkursów. W quizie dotyczącym Małopolskiego Przełomu Wisły, zorganizowanym przez „Dwa Żywioły” zwycięzcy otrzymali dwuosobowe vouchery na spływy wakacyjne oraz zaproszenie dla sześciu osób na przejażdżkę Ribem (szybką motorówką) po Wiśle w Kazimierzu. Na stoisku Województwa Zachodniopomorskiego odbył się z kolei konkurs wiedzy o Klimatycznym Kołobrzegu, w którym nagrodą był weekendowy pobyt dla dwóch osób w tym mieście, a na stoisku Kompleksu Basenów Termalnych w Mszczonowie można było wygrać karnety na całodzienny, rodzinny wstęp na teren basenów.
Atrakcje dla zwiedzających
Na kiermaszu turystycznym nie zabrakło atrakcji zarówno dla dorosłych, jak i dla dzieci. Najmłodsi z ochotą zdawali egzamin na kartę rowerową w miasteczku Komendy Głównej Policji, skakali po dmuchanym zamku rozstawionym przez firmę POTRIS i dawali się pożreć mechanicznemu krokodylowi. Do ich dyspozycji był również tor zorbingowy, rodeo na desce surfingowej, ring sumo i potyczki gladiatorów. Mali odkrywcy uczestniczyli także w kosmicznej misji na Marsa, biorąc udział w warsztatach z ożywiania robotów zorganizowanych przez TwojRobot.pl.
Rodzice, którzy chcieli spokojnie zwiedzić targowe stoiska mogli zostawić swoje pociechy pod opieką wykwalifikowanej kadry pedagogicznej w targowym przedszkolu, zorganizowanym przez Towarzystwo Edukacyjne Vizja.
Dorośli mogli zrelaksować się w kawiarenkach lub w ogródku piwnym z widokiem na kiermaszową scenę. Tu, dzięki uprzejmości Regionu Partnerskiego Targów – Mazowsza, zwiedzający mogli zjeść wyśmienitego karpia z dworskich stawów zarówno wędzonego, jak i pieczonego, a także skosztować opiekanego prosięcia i innych lokalnych rarytasów.
Wspólne grillowanie uprzyjemniał bogaty program artystyczny na targowej scenie, w tym między innymi: inscenizacja rycerska z degustacją wybornego mięsiwa, w ramach oficjalnego otwarcia sezonu turystycznego na Mazowszu, a także pokaz nowoczesnych strojów i bielizny inspirowany folkiem, muzyczne show Kulfona i Moniki oraz występy ludowego zespołu Kurpianka z Kadzidła, pokaz trików freestyle z piłką nożną czy koncert zespołu Silvayovci - finalistów słowackiej edycji show Mam Talent.
Coś dla branży
Organizatorzy tegorocznego kiermaszu turystycznego zadbali również o program merytoryczny dla przedstawicieli branży. Dwa pierwsze dni targów obfitowały w szereg wykładów, prelekcji i seminariów, poświęconych zagadnieniom, związanym z aktualną sytuacją na rynku turystycznym, a także z narzędziami promocyjnymi, pozwalającymi na jak najbardziej efektywne dotarcie do potencjalnych klientów.
Odbyła się miedzy innymi Konferencja Prasowa Mazowsza – Regionu Partnerskiego Targów LATO 2012 pt: „Sprawdź, jak bezpiecznie zaplanować wakacje”, a także prezentacje Polskiej Izby Turystyki: „KIGNET INNOWACJE – izbowy system wsparcia innowacyjności przedsiębiorstw” oraz „Zrównoważony rozwój turystyki - europejski kodeks EOS-CODE”, wykład przygotowany przez Blue Vision na temat marketingu internetowego dla branży turystycznej, prelekcja pt: "Fair Trade. Nowa moda, czy gospodarcza konieczność?”, zorganizowana przez SzczyptaSwiata.pl oraz konferencja serwisu MarketingMiejsca.com.pl pt: „Promuj się, walcz o turystę, bądź tam gdzie on i daj mu to czego on oczekuje - nawet jeśli dysponujesz tylko niewielkim budżetem.”
Nagrody LATA
Tradycyjnie podczas Targów LATO 2012 została wybrana najlepsza oferta ekspozycyjna polskiego regionu. W konkursie organizowanym przez Polską Organizacje Turystyczną i MT Targi pierwsze miejsce zajęła Wielkopolska Organizacja Turystyczna, drugie miejsce przypadło Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, a trzecia lokata - Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Lubelskiego. Ponadto za najciekawszą aranżację stoiska zostały wyróżnione: Lokalna Organizacja Turystyczna „Mazury Południowe”, Centrum Kultury, Turystyki i Promocji Ziemi Łowickiej oraz Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego.
Za najbardziej profesjonalną obsługę stoiska nagrody przyznane zostały: Stowarzyszeniu Gmin Ziemi Kłodzkiej, Zachodniopomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej oraz Regionalnej Organizacji Turystycznej Województwa Świętokrzyskiego.
Dodatkowo za najlepsze materiały promocyjne docenione zostały: Małopolska Organizacja Turystyczna, Śląska Organizacja Turystyczna i Warmińsko-Mazurska Regionalna Organizacja Turystyczna, a specjalne wyróżnienie za najlepszy program imprez dla zwiedzających na stoisku targowym przypadło w udziale Warszawie - Stołecznemu Biuru Turystyki oraz Samorządowi Województwa Mazowieckiego.
W konkursie Kryształowe Słońce - na najbardziej oryginalne i profesjonalne stoisko targowe pierwsze miejsce zajął Narodowy Ośrodek Informacji Turystycznej Republiki Chorwacji, drugie miejsce GTI Travel Poland Sp. Z o. o., a trzecie Miasto KOŠICE - Europejska Stolica Kultury 2013. Ponadto wyróżnienia trafiły do Nowego Miasta Sp. z o.o., Stowarzyszenia Turystycznego Kaszuby - Kaszubski Pierścień oraz Dominican Republic Tourist Board.
Na targowej scenie wręczona została również nagroda w Konkursie „Weekend dla mieszczucha” organizowanym przez Polską Izbę Turystyki, na najciekawszą propozycję weekendową. Spośród internautów, którzy wybierali najlepszą ofertę, rozlosowany został weekendowy pobyt dla dwóch osób w Centrum Konferencyjno-Bankietowym Knieja w Supraślu, które zwyciężyło w konkursie.
Trzeciego dnia kiermaszu turystycznego rozstrzygnięty został również konkurs Hit Lata, za najlepszą ofertę wybieraną głosami publiczności. Nagroda powędrowała do Ambasady Egiptu – Biura ds. Turystyki. Spośród zwiedzających, którzy zagłosowali na Hit Lata zostały wybrane trzy zgłoszenia, proponujące najciekawsze hasła promujące Targi LATO. Zwycięzca otrzymał voucher na przelot na trasie Warszawa – Zadar – Warszawa, ufundowany przez firmę Eurolot. Laureat drugiego miejsca dostał bon na przelot na trasie Warszawa – Świnoujście -Warszawa, również ofiarowany przez Eurolot, a trzeciego miejsca - aparat fotograficzny ufundowany przez MT Targi.
Patronaty i współpraca merytoryczna
Honorowe patronaty nad XVII edycją Targów Turystyki i Wypoczynku LATO 2012 objęli: Katarzyna Sobierajska – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki, Hanna Gronkiewicz-Waltz – Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy, Rafał Szmytke – Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej oraz Jan Korsak – Prezes Polskiej Izby Turystyki.
Kiermasz turystyczny organizowany był we współpracy merytorycznej z Polską Organizacją Turystyczną, Polską Izbą Turystyki, Samorządem Województwa Mazowieckiego, Burmistrzem Dzielnicy Wawer, Warszawską Izbą Turystyki oraz Forum Regionalnych Organizacji Turystycznych.
„Po raz kolejny potwierdziło się, że forma kolorowego kiermaszu turystycznego jest dla zwiedzających bardzo atrakcyjna. Przyjeżdżają oni do nas nie tylko po to, aby zaplanować urlop i zakupić wymarzoną wycieczkę, ale również po to, by miło i ciekawie spędzić kwietniowy weekend. Dodatkowym atutem targów LATO 2012 były odbywające się równolegle „Regionalia”, które dodawały smaczku i piknikowej atmosfery. Cieszymy się, że frekwencja, jak co roku nam dopisała. Już dziś zaczynamy przygotowania do kolejnej edycji kiermaszu.” – podkreśla Urszula Potęga, Prezes Zarządu MT Targi, organizatora Targów LATO.
Więcej informacji o Targach LATO 2012 można znaleźć na www.targilato.pl.
Źródło: PR
-------------------------------