Opony nie jedno mają imię
2016-11-04 14:04:11
Posiadacze samochodów lub innych pojazdów mechanicznych muszą mieć na uwadze szereg ważnych rzeczy, które mają wpływ na stan techniczny, a tym samym bezpieczeństwo. Kwestia ta dotyczy wszystkich.
Użyte tagi:
Zobacz także:
- Rage 2013
- PowerSport i Elite Circle wspiera Projekt Nowej Warszawy - a jakie są Wasze motoryzacyjne marzenia?
- Jerzy Dziewulski oraz jego zmieniona Ultima GTR i wyścigowa Corvetta - gościem FLEET DERBY na Autodromie Automobilklubu Polski Warszawa
- Jak sprawdzić możliwości Ferrari i Lamborghini na torze wyścigowym?
Nie ma znaczenia czy kierowca jest osobą, której praca wymaga czynnej jazdy przez cały rok np. organizowanie imprez czy też używa samochodu sporadycznie. Auto powinno być zawsze gotowe do drogi, tym bardziej, jeśli mamy zobowiązania względem klientów. Oprócz zwracania uwagi na poszczególne części, zawartość oleju itp. istotne jest, aby mieć na uwadze opony, które nie tylko się zużywają, ale też wymagają konserwacji czy wymiany w zależności od pory roku. Laicy taktują opony podstawowo, czyli ważne że są niezniszczone. Niestety temat opon jest szerszy i wymaga również takowej wiedzy. Otóż wyróżniamy wiele rodzajów opon i nie chodzi tutaj tylko o poszczególne pojazdy. Mowa o oponach, które mają swoje przeznaczenie, także jeśli chodzi o pory roku. Oczywiście nie ma opon na wiosnę, lato, jesień i zimę. Wyszczególnia się dwa rodzaje, czyli opony letnie i zimowe. Ich produkcja oparta jest na specjalnych mieszankach, gdzie guma wyróżnia się lepszą przyczepnością w zależności od temperatury na dworze, oraz warunków atmosferycznych tj. śnieg czy lód. Niemniej do wyboru mamy także opony całoroczne, dlatego każdy właściciel pojazdu mechanicznego powinien mieć wiedzę na ten temat.
Różnice poszczególnych opon
Jak sama nazwa wskazuje opony letnie nadają się do jazdy, kiedy temperatura na dworze jest dodatnia. Stosuje się je od kwietnia do października. Zapewniają idealną przyczepność kół do podłoża, które za sprawą promieni słonecznych jest nagrzane, bądź też temperatura powierzchni nie jest poniżej zera. Idealnie sprawdzają się zarówno na suchej, jak także mokrej powierzchni, czyli adekwatnie do występującej aury w miesiącach letnich. Jeśli chodzi o opony zimowe wykonane są one z gumy odpornej na niskie temperatury. Gwarantują dobrą przyczepność kół do podłoża pokrytego lodem lub śniegiem. Nie nadają się do jazdy porą letnią, chociaż niektórzy niesłusznie przedłużają czas ich użytkowania. O oponach całorocznych można powiedzieć, że zastosowano przy ich produkcji pewnego rodzaju kompromis. Mieszanka, z jakiej zostały wykonane odpowiednia jest zarówno w kwestii wysokich i niskich temperatur. Niemniej biorąc pod uwagę zimę najlepiej sprawdzają się przy małych opadach śniegu, czyli mowa o zimach stosunkowo łagodnych.
Inne kwestie różnic produkcji
Z racji tego, że wyszczególniliśmy trzy rodzaje opon, czyli letnich, zimowych i całorocznych koniecznie trzeba nadmienić o różnicach w ich produkcji. Otóż letnie charakteryzują się specjalną mieszanką, która podczas wysokich temperatur jest nadal nieelastyczna. Do produkcji zimowych stosuje się mieszankę odporną na mróz, fachowo nazywaną mrozoodporną. Z kolei produkcja opon całorocznych opiera się na mieszance gumy świetnie sprawdzającej się w temperaturach wysokich tj. 40 stopni i - 20 stopni Celsjusza. Dodatkowo każde z tych trzech rodzajów opon różnią się bieżnikiem. Węższe zastosowanie bieżników odpowiada oponom letnim, szersze zimowym, natomiast połączenie tych dwóch szerokości bieżników występuje w oponach całorocznych. Stosując się do zasad, które polecają specjaliści możemy czuć się bezpieczniej, a tym samym nie ryzykować własnym zdrowiem i życiem, oraz ewentualnym niepowodzeniem wynikającym ze zobowiązań względem klientów.
Konsultacji na temat opon udzielił nam serwis tirendo.pl
-------------------------------